Vinnare av Social Media Awards 2024

Kustbevakningen är den myndighet som skapat bäst engagemang på Facebook under det gångna året. Illustration: Social Media Awards 2024.

Kustbevakningen är den myndighet som skapat bäst engagemang på Facebook under det gångna året. Illustration: Social Media Awards 2024.

Av alla svenska myndigheter har Kustbevakningen placerat sig som vinnare på Facebook och fyra på Instagram mätt på engagemang och äkta räckvidd. Det är ett pris till hela myndigheten för de många goda idéer, bidrag och fina bilder som många bidrar med.

Social Media Awards uppmärksammar de profiler och konton som skapat bäst engagemang i sociala medier under året. Kustbevakningens konton bygger på ett innehåll som genereras av många medarbetare, i hela organisationen.

− Det här är mycket glädjande, framför allt för att Kustbevakningens kommunikation i sociala medier väcker engagemang. Att vi når ut på det här sättet är också oerhört viktigt, vår närvaro i alla våra kanaler är ett fundament för att skapa och bevara tillit till oss som myndighet. Det är inte minst viktigt i tider som präglas av oro, säger generaldirektör Lena Lindgren Schelin.

Under den digitala prisceremonin uppmärksammades vi på att framgångsfaktorer var att personifiera kontot, arbeta visuellt i text och bild och att ha god tillgänglighet.

Egen statistik

  • Vår egen statistik visar att Kustbevakningen har 16 800 följare på Facebook och 47 000 på Instagram.
  • Under 2023 har vi haft en räckvidd på 2,6 miljoner på Facebook, 24 200 länkklick och 106 000 interaktioner. Mostvarande siffror för Instagram är 506 000 i räckvidd, 863 länkklick och 76 000 interaktioner.

Ändrad 19 januari 2024 15:24

Dela

Kontakt

Kustbevakningens presskontakt

Tel: 010-279 86 99
Mån-fre kl. 09-16, extra öppet vid särskilda händelser.
Övriga tider svarar Kustbevakningens ledningscentral.