Frågor och svar om hantering av besättningsbyten
Hantering av besättningsbyten för yrkessjöfarten skärps
Kustbevakningen har sett över under vilka förutsättningar myndigheten kan medge tillstånd till passage med fartyg över Schengenområdets yttre gräns vid ett annat ställe än ett gränsövergångsställe eller när gränsövergångsstället är stängt. Översynen innebär en skärpning av när sådana tillstånd kan medges.
Från den 19 augusti i år tillåter Kustbevakningen endast i undantagsfall besättningsbyte som kräver in- och utresekontroll vid annan hamn än de som är upptagna som gränsövergångsställen eller utanför fastställda öppettider.
Dessa gränsövergångsställen listas på polisens hemsida.
Det är mycket viktigt att alla besättningsbyten anmäls i ett så tidigt skede som möjligt för besked om tillstånd till gränspassage innan fartyget anlöper hamn.
Här nedan samlar vi de vanligaste frågorna och svaren kring förändringen av hanteringen av besättningsbyten.
Både Kustbevakningen och Polismyndigheten har sett ett behov av att förtydliga vad som gäller enligt den EU-rättsliga och den nationella lagstiftningen kring hanteringen av besättningsbyten.
Den gränsövervakande verksamheten utgör en del av Sveriges åtagande i förvaltningen av EU:s yttre gränser enligt Schengenregelverket och syftar till att förhindra obehöriga gränspassager.
Kustbevakningens roll i gränskontrollen har fokus på gränsövervakningen av sjötrafiken. Det är Kustbevakningen som har uppdraget att vara kontaktpunkt för sjöfarten när det gäller förhandsanmälningar som ska lämnas som underlag för gränskontrollen.
Polismyndigheten ansvarar för alla gränsövergångsställen som finns i Sverige och för att genomföra in- och utresekontrollerna av besättningsmän som mönstrar på och av.
Dessa gränsövergångsställen listas på polisens hemsida.
När det gäller tillstånd till gränspassage med fartyg över yttre gräns på en plats som inte utgör ett gränsövergångsställe eller när gränsövergångsstället är stängt, är Kustbevakningen den myndighet som prövar skälen för och fattar tillståndsbesluten. Detta följer av 6 kap 1 § utlänningsförordningen. Därefter är det Polismyndigheten som ansvarar för in- och utresekontrollen. Polisens kontroll kan, utifrån gällande bestämmelser i utlänningslagstiftningen, vara av olika omfattning.
EU och Sverige får bättre kontroll på in- och utresande. Idag förekommer i relativt stor uträckning att fartyg som anlöper en hamn som inte utgör gränsövergångsställe, anmäler att man vill mönstra av eller på personer ombord i hamnen. Sådan av- och påmönstring som medför in- respektive utresa över schengengräns kräver tillstånd av Kustbevakningen, när det ska ske på annan plats än ett ordinarie gränsövergångsställe.
Kustbevakningen har tillsammans med Polismyndigheten sett ett behov av att se över hur myndigheterna ska tillämpa den lagstiftning som finns på området.
Vi rättar till de fel som gjorts över tid och lokala lösningar som fått fäste och Polismyndigheten kan utföra gränskontrollverksamheten under fastställda öppettider. Totalt sett blir det bättre förutsägbarhet för alla parter.
Huvudregeln är att besättningsbyten ska göras vid ett ordinarie gränsövergångsställe under deras öppettider. Se polisens hemsida.
Besättningsbyten på annan plats än vid ett gränsövergångsställe kan beviljas om särskilda behov finns, men reglerna tolkas restriktivt och prövas från fall och fall.
I juridisk mening signalerar ”särskilda behov/särskilda skäl” att det är fråga om undantagssituationer eller extraordinära händelser som den person som ska mönstra på eller av fartyget inte kunnat förutse. Exempel på särskilda behov som kan motivera ett tillstånd är maskinhaveri eller släktangelägenheter som begravning eller akut sjukdom i familjen.
Kustbevakningen kommer fatta beslut från fall till fall och följer rättsutvecklingen på området noggrant.
Den nya hanteringen började gälla den 19 augusti 2024.
Om du vill överklaga ett beslut om tillstånd till passage av yttre gräns ska du göra det skriftligen. Skrivelsen ska vara ställd till Förvaltningsrätten i Växjö men ges in till Kustbevakningen. Kustbevakningen måste ha fått er skrivelse inom tre veckor från den dag ni fick ta del av beslutet. Ange i överklagandet vilket beslut du överklagar (ange Kustbevakningens diarienummer för beslutet) och på vilket sätt ni vill att beslutet ska ändras.
Kustbevakningens e-postadress: registrator@kustbevakningen.se.
Kustbevakningens postadress: Kustbevakningen, Box 536, 371 45 Karlskrona.
Man måste ansöka om gränspassagetillstånd för varje besättningsbyte som inte sker på polisens gränsövergångsställen inom ordinarie öppettid. Det saknas rättsliga förutsättningar att kunna medge tillstånd för längre perioder eller tills vidare.
Kustbevakningen beslutar om gränspassagetillstånd, det vill säga platsen och tiden för gränspassagen i annan hamn än ett gränsövergångsställe eller när gränsövergångsstället är stängt.
Polismyndigheten ansvarar i sin tur för in- och utresekontrollen på den plats och vid den tidpunkt Kustbevakningen beslutat. Polismyndigheten avgör, utifrån gällande bestämmelser, i vilken omfattning kontrollen ska utföras och om de personer Kustbevakningen medgett gränspassagetillstånd har rätt att resa in till eller ut från landet.
Kustbevakningen respektive Polismyndigheten fattar således två olika beslut som båda behöver vara på plats för att en person ska kunna göra sin in- eller utresa i annan hamn än ett gränsövergångsställe eller när gränsövergångsstället är stängt.
Enligt artikel 2.2 Schengenkodexen utgör yttre gräns medlemsstaternas sjögränser. Det innebär att ett handelsfartyg, som passerar gränsen för det svenska sjöterritoriet och vill göra ett besättningsbyte i annan svensk hamn än ett gränsövergångsställe, ska göra en ansökan om gränspassagetillstånd till Kustbevakningen. Detta gäller oavsett vilken stat fartyget gått från eller ska gå till - Schengenstat eller annan stat.
Gränsen för det svenska sjöterritoriet är belägen upp till 12 nautiska mil räknat från den s.k. baslinjen. Den yttre gränsen går således vid gränsen för svenskt territorialhav.
Här finns en karta över det svenska territorialhavet.
Eftersom handelsfartygen passerar Schengenområdets yttre gräns när de passerar sjögräns, dvs. gränsen för det svenska sjöterritoriet, måste man det.
Gränsen för det svenska sjöterritoriet är belägen upp till 12 nautiska mil räknat från den s.k. baslinjen. Den yttre gränsen går således vid gränsen för svenskt territorialhav.
Här finns en karta över det svenska territorialhavet.
Ja, tillstånd krävs oavsett nationalitet på de berörda besättningsmännen - svenskar, unionsmedborgare eller tredjelandsmedborgare.
Bestämmelserna om gränspassage vid besättningsbyten gäller oavsett vilken stat fartyget gått från eller ska gå till - schengenstat eller annan stat - och oavsett nationalitet på de berörda besättningsmännen - svenskar, unionsmedborgare eller tredjelandsmedborgare.
Ett fartyg som kommer till exempel från USA och vill göra ett besättningsbyte i Sverige passerar yttre gräns. Samtliga besättningsmän, oberoende av nationalitet, ska därför göra sin inresa i en svensk hamn som är ett gränsövergångsställe.
Däremot kan in- och utresekontrollen skilja sig för t.ex. unionsmedborgare och tredjelandsmedborgare. För in- och utresekontrollen ansvarar Polismyndigheten.