Hoppa till innehåll
Kustbevakningens logotyp

Grundstötta fartyget Meshka - en person delgiven misstanke om vårdslöshet i sjötrafik

Dykningar på Meshka

Kustbevakningens dykare vid Meshka. Foto: Alexandra Häggström/Kustbevakningen

En person är delgiven misstanke om vårdslöshet i sjötrafik. Kustbevakningen har inlett en förundersökning gällande bristande gott sjömansskap kring grundstötningen. Utredningen är nu överlämnad till Åklagarmyndigheten.

Det var vid klockan 10.00 lördagen 31 maj som det Panamaflaggade lastfartyget Meshka gick på grund väster om Landskrona. Efter en initial sjöräddningsinsats ledd av Sjöfartsverket övergick ansvaret till Kustbevakningen.

Kustbevakningens uppdrag har bestått i att utreda orsaken till grundstötningen och förhindra utsläpp av olja eller andra skadliga ämnen.

Utredning - en person delgiven misstanke om vårdslöshet i sjötrafik

Det pågår en förundersökning rörande Sjölag 20 kap. 2 § vårdslöshet i sjötrafik. En person är delgiven misstanke.

Kustbevakningen har inlett en förundersökning gällande bristande gott sjömansskap kring grundstötningen. Kustbevakningen har arbetat med utredningen som nu är överlämnad till Åklagarmyndigheten. Kustbevakningen stöttar Åklagarmyndigheten i utredningsarbetet. 

Under lördagen var personal från Kustbevakningen ombord på Meshka och förhörde delar ur besättningen samt utförde nykterhetskontroller. Det finns inga misstankar om sjöfylleri. Orsaken till varför fartyget gick på grund är ännu inte klarlagd. 

Inget oljeutsläpp

Fartyget ska enligt uppgift ha cirka 938 000 liter olja i sina bränsle- och smörjoljetankar. Ingen olja har läckt ut i samband med grundstötningen. Kustbevakningen har under dagen byggt upp en förmåga på plats för att snabbt kunna hantera ett eventuellt oljespill där Sjöräddningssällskapet biträtt med utrustning.

Dykningar på skrovet

Sent på lördagskvällen inspekterades skrovet av Kustbevakningens dykare. De kunde inte se något läckage. Majoriteten av skrovet står på botten som mestadels består av sand.

Vägen framåt

Innan fartyget kan komma loss från grundet behöver rederiet ta fram en bärgningsplan som sedan ska godkännas av Kustbevakningen och Transportstyrelsen. Bärgningspersonal befinner sig på fartyget, men hur lång tid det tar för att ta fram en bärgningsplan är okänt i skrivande stund. Kustbevakningen kommer fortsatt befinna sig nära Meshka i beredskap utifall att situationen skulle förändras.

Ändrad 31 maj 2025 22:27